1 Вино – глумливе, сікера – буйна; і кожний, хто зловживає ними, – нерозумний.2 Гнів царський – наче ревище лева; хто дратує його, той грішить супроти самого себе.3 Честь для людини – уникнути сварки; а всілякий глупак запальний.4 Ледачий восени не оре в полі, то шукає влітку, – і немає нічогісінько.5 Помисли в серці людини – глибокі води, але чоловік розумний вичерпує їх.6 Чимало таких, що хвалять людину за милосердя; але хто знаходить праведну людину?7 Праведник ходить у своїй чистоті; блаженні діти його по ньому!8 Цар, який сидить на престолі суду, очима своїми розганяє все лихе.9 Хто може сказати: Я очистив моє серце, я чистий від гріха мого?10 Неоднакові ваги, неоднакова міра, – те і те – мерзота перед Господом.11 Можна спізнати навіть підлітка за його вправами, чи буде чиста і належна поведінка його.12 Вухо, котре чує, і око, котре бачить, – те і те утворив Господь.13 Не люби спати, щоб ти не збіднів; тримай розплющеними очі твої, і будеш досхочу їсти хліб.14 Недобре, недобре, – каже покупець; а коли відійде, хвалиться.15 Є золото і багато перлів, але коштовне начиння – вуста розумні.16 Візьми одежу його, бо він давав поруку за чужого; і за стороннього візьми від нього заклад.17 Солодкий для людини хліб, [надбаний] неправдою; але потому рот його виповнюється жорствою.18 Заміри дістають потвердження через пораду, і по нараді провадь війну.19 Хто ходить пліткарем, той відкриває таємницю; і хто широко розтуляє рота, з тим не спілкуйся.20 Хто ганьбить батька свого і матір свою, того світильник загасне осередь глибокої пітьми.21 Спадщина, квапливо захоплена на початку, не благословиться в майбутньому.22 Не кажи: Я помщуся за зло; віддай Господові, і Він збереже тебе.23 Мерзота перед Господом – неоднакові важки, і оманливі шальки – не добрі.24 Від Господа спрямовується хода чоловіка; а людині як пізнати шлях свій?25 Тенета для людини – квапливо давати обітницю і після обітниці обдумувати.26 Мудрий цар вивіє лиходіїв, і колеса на них оберне.27 Світильник Господній – дух людини, що випробовує всі глибини серця.28 Милість та істина охороняють царя, і милістю він підтримує престол свій.29 Слава юнаків – сила їхня, а окраса старих людей – сивина.30 Рани від побиття – лікування супроти зла, і удари, що доходять аж до нутра.